Senebetennelser og behandling

Sener er fleksibelt, fibrøst vev som forbinder muskler og bein. Sener finnes i ulike størrelser – fra bittesmå, i hånden, til store, tauliknenGray422de sener, i lårmusklene.

Årsakene til senebetennelse er som oftest overanstrengelse av en kroppsdel ved for mange repeterende bevegelser, og overbelastning som en følge av f.eks. vektløftning.

Senebetennelse er mest vanlig i skulder, albue, kne, håndledd og hæl. Symptomer omfatter smerte rundt ledd, nedsatt bevegelighet, rødhet, hovenhet og at området føles varmt.

Over tid vil man også føle smerte selv når man ikke belaster det berørte området – altså om natten og når man hviler.

Hvem rammes?

* Mennesker med diabetes (av ukjent grunn)
* Idrettsutøvere som svømmere, tennisspillere, løpere og basketballspillere
* Yrkesgrupper som f.eks. snekkere og malere

Behandling

* En behandling man enkelt kan gjøre selv, er å legge is på det berørte området i 20-minutters intervaller tre eller fire ganger om dagen. Man bør også gjøre dette umiddelbart etter trening dersom det er treningen som forårsaker smertene.

* Man kan også behøve å ta betennelsesdempende smertestillende som fås uten resept. Dette kan være nødvendig i flere uker.

Å hvile det betente området i flere dager eller til og med uker, for å la kroppen få reparere seg selv.

Når det gjelder smerte i skuldre og armer kan det også være nødvendig å midlertidig bruke en fatle eller arm-skinne. Det er imidlertid alltid viktig å bevege det berørte området, for å unngå at leddet “fryser”.

Dersom senebetennelsen blir kronisk, må man søke profesjonell hjelp. Kortison-injeksjoner i det berørte området, samt styrketrening er de vanligste behandlingsmetodene som finnes i dag.

Forebygging

Det kan være vanskelig å bli kvitt senebetennelse når en først har fått det, derfor er det veldig viktig å forebygge for å unngå måneder og kanskje år med smerte og behandlinger. Dette kan gjøres:

* Utøve variert, fysisk aktivitet minst tre ganger i uken
* Sørge for ergonomisk arbeidsstilling på arbeidsplassen
* Ta korte pauser i arbeidet
* Variere treningen – unngå f.eks. å bare spille tennis flere ganger i uken

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *