På denne nettsiden finnes generell informasjon om muskel- og leddrelaterte plager, samt hva som kan gjøres for å minske plagene.

Muskelplager blir dessverre mer og mer vanlig siden vi lever alt mer stillesittende liv, i tillegg til at veldig mange også tilbringer hele arbeidsdagen sittende på et kontor. Vanlige muskelplager er senebetennelse, muse-arm, “karpal tunnel”-syndrom og vondt i rygg, nakke og skuldre.

I dag jobber mer enn halvparten av oss med datamaskinen som viktigste arbeidsverktøy. Sittestilling, hvor mange pauser man tar, hvordan man vinkler nakken og hvordan man bruker tastatur og mus, har mye å si for hvilke muskelplager man kan få.

I den andre enden av skalaen har vi toppidrettsutøvere og personer som trener hardt og ofte. Disse er også ekstra disponert for belastningsplager i muskler, sener og ledd som en følge av overbelastning. Det er viktig for idrettsutøvere å legge opp et treningsskjema som er optimalt tilpasset utøverens egne forutsetninger for å kunne unngå slike skader.

Det er mye man kan gjøre sehqdefault (2)lv for å forebygge eller minske muskelplager. På arbeidsplassen kan man sørge for å stille inn stolen ergonomisk riktig, variere arbeidsstilling, ta små, hyppige pauser, og så videre. I tillegg kan det være nødvendig å spørre arbeidsgiver om det finnes mulighet for ergonomisk mus, høyderegulerbart bord og støtte for føttene. Om man med dette sørger for å avlaste utsatte muskler mest mulig, vil mange typiske belastningsskader kunne forebygges.

Noen plager går dessverre ikke over til tross for egne anstrengelser, og da kan man blant annet kontakte naprapat, kiropraktor, fysioterapeut eller akupunktør.