Naprapati som behandlingsmetode av muskelsmerter

Naprapatiens historie

Denne behandlingsformen ble grunnlagt på begynnelsen av 1900-tallet av Oakley Smith, en amerikansk kiropraktor. Han utviklet naprapati fra kiropraktikk, ved å forsøke å behandle seg selv for muskelplagene som han opplevde, som en følge av å ha hatt skarlagensfeber som ung.

Istedenfor å se på ryggraden som den delen av kroppen som hovedsakelig forårsaket plagene, som i kiropraktikk, innlemmet han sener, muskler og sener, i diagnostisering og behandling. Han mente at bindevev-forandringer og spenning i de myke delene rundt ryggraden var forklaringen til muskelsmertene.

Naprapati som metode kom til Sverige i 1968, og siden fulgte resten av Norden noen år etterpå.naprapatisvv

I Norge regnes naprapati som en alternativ metode, mens den er lisensiert og offentlig godkjent i Sverige og Finland.

Hvordan behandlingen foregår

Naprapater behandler muskler- og leddplager i hovedsak ved hjelp av mange ulike manuelle teknikker som massasje, spesielle bindevev-teknikker og stretching. Som et komplement brukes også elektroterapi og i noen tilfeller også akupunktur.

Det legges også stor vekt på å analysere hvilke årsaker som ligger bak plagene, som f.eks. muskulær ubalanse eller ikke-ergonomisk arbeidsmiljø. Naprapaten utvikler individuelt tilpassede treningsprogram og gir råd om hvordan man kan gjøre arbeids- og hjemmemiljøet mer ergonomisk.

En viktig del av behandlingen er å involvere pasienten i hele behandlingsforløpet, og å motivere pasienten til endringer som på lang sikt vil gi varige resultater. Hver behandling tar som regel 30 til 45 minutter, og gjennomsnittlig behandlingstid er 3 til 4 besøk.

Ved det første besøket går man gjennom pasientens sykdomshistorie og gjennomfører ulike tester. Etter dette lages det en behandlingsplan for de neste besøkene, denne omfatter også egentrening.

Egentrening

Naprapaten vil utforme individuelle treningsplaner, men i oversikten under finnes de vanligste øvelsene man kan gjøre selv:

  •  Sitte på en stol og strekke ut armene forover mens man skyter rygg
  •  Folde hendene bak nakken og strekke seg bakover
  •  Løfte armene over hodet og deretter mot den ene siden

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *