Muskelskader ved idrettsutøvelse

De aller fleste idrettsskader oppstår i muskler, sener og leddbånd. Disse bløtdelsskadene deles inn i belastningsskader og akutte skader.

Idrettsskader kan oppstå ved de fleste former for idrett, men i Norge er de vanligst ved utøvelse av kontaktidretter som fotball og håndball fordi disse idrettene er mest populære. Andre idretter hvor det er vanlig å oppleve skader ved utøvelse, er løping, idrett med racket og basketball.

Fotball og håndball

De vanligste muskulære skadene er leddbånd-skader og strekkskader. Forstuing av ledd i ankelen og på siden av kneleddet, og avriving av leddbånd i lår, legg og lyskemuskel er blant de mest forekommende.

Racketsport

Brister i bindevevet på yttersiden av albuen, kalt tennisalbue, er vanlig. Ankelskader er også hyppig forekommende.

Løping

Senebetennelse på utsiden av kneet, løperkne, er noe som rammer mange joggere og profesjonelle løpere. Betennelse i fotbuen og i akillessenen.

Akuttbehandling i idretten

Det er nødvendig å behandle idrettsskader så fort som mulig dersom de oppstår plutselig. Akuttbehandlingen kalles PRICE på engelsk:

Protection (beskyttelse) – stedet skaden har oppstått må beskyttes mot ytterligere trykk i minst 48 timer.

Rest (hvile) – den skadede kroppsdelen må holdes i ro for å kunne restitueres.

Is – nedkjøling av områd414c_Cardiacmuscleet. Dette demper smerten, og minsker også risikoen for ytterligere indre blødning.

Compression (kompresjon) ved hjelp av trykkbandasje. Bandasjen bør sitte på minst 48 timer.

Elevation – å heve det skadede området over hjertehøyde. Dette minsker blødningen.

Behandling av belastningsskader

Betennelsen kan behandles med betennelsesdempende og smertelindrende medisiner, både på resept og uten. Dessuten kan akupunktur, fysioterapi og behandling hos naprapat eller kiropraktor hjelpe.

Forebygging

For å forebygge idrettskader er det nødvendig med grundig oppvarming, tilstrekkelig med hvile mellom idrettsutøvelsene og en lengre ut-tøyning etterpå.

Støtdempende innleggssåler gir opptil 50% mindre risiko for skader i beina, og bruk av beskyttere på knær, albuer, håndledd osv. reduserer også risikoen for skade med 50%.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *